Bejelentkezés

Kérjük, jelentkezzen be, ha szeretné látni a tagoknak elérhető tartalmakat!

Szülőknek - gyermekek és reklám

Kik vagyunk?

Az Önszabályozó Reklám Testület a magyarországi etikus reklámok éber őre. Munkánk hozzájárul ahhoz, hogy reklámok megfeleljenek a Magyar Reklámetikai Kódexben foglalt olyan követelményeknek, mint a jogszerűség, tisztesség, valódiság és szavahihetőség. Megjelenésének helyétől függetlenül, egyetlen reklám sem lehet megtévesztő, bántó és valamennyi reklámnak társadalmilag felelősnek kell lennie. Az ÖRT gyors és hatékony intézkedésekkel lép fel minden olyan reklámmal szemben, amely ellentétes ezekkel a szabályokkal.

Nagyon sok cég még a reklám megjelenése előtt kikéri véleményünket annak érdekében, hogy az elkészült reklám minden szempontból megfeleljen a jogi és etikai szabályoknak.

A gyermekek védelmében

Munkánk során szívügyünknek tekintjük a gyermekek védelmét. Minden esetben meggyőződünk arról, hogy a gyermekeket megcélzó reklámok, illetve azok a reklámok, amelyeket a gyermekek valószínűsíthetően látnak, nem közvetítenek-e helytelen vagy káros tartalmat. Ebben a tekintetben figyelmünk kiterjed a fiatal felnőttekre is.

A Kódex a 18 év alatti korosztály tagjait minősíti gyermekeknek, vannak azonban olyan további szabályok, mint például az életkor szerinti korlátozások, amelyek a még fiatalabb gyermekkorosztály védelmét szolgálják.

Az elsődleges szabályok az alábbiakat rögzítik:

• A gyermekeket megcélzó vagy közvetlenül nekik szánt reklámok, illetve jellegüknél fogva nekik szóló reklámok nem tartalmazhatnak semmi olyasmit, amely számukra fizikális, mentális vagy akár erkölcsi kárt idézhet elő.

• Különös gonddal kell időzíteni az olyan reklámokat, amelyek megfelelőek a nagyobb gyerekek számára, de kedvezőtlen hatással lehetnek a kisebbekre.

• A reklámok nem jeleníthetik meg vagy szerepeltethetik a gyermekeket szexuális tartalommal társítható módon.

• A reklámcégek marketing céllal nem gyűjthetik 16 év alatti gyermekek személyes adatait a szülő vagy gondviselő hozzájárulása nélkül.

• Korhatárral jelölt filmek előzetesei vagy ilyen videó játékok reklámjai nem mutathatók be eltérő nézőközönségnek szóló műsorok időpontjában, azok előtt vagy után.

• Korhatárhoz kötött termékek, például alkohol vagy szerencsejátékok reklámjának célközönsége nem lehet 18 év alatti korosztály.

• Szexualitásra utaló képeket tartalmazó reklámokat, főként köztéri reklámokat, amelyeket a gyermekek nagy valószínűséggel látnak, rendkívül körültekintően kell alkalmazni, kerülve, hogy azok bármilyen káros hatást váltsanak ki.

A Kódex egy átfogó szabályt is tartalmaz, amely minden reklámtól megköveteli, hogy társadalmilag felelős legyen.

Meghallgatjuk az Önök aggályait

Magyarországon a reklámszakma zöme felelősen végzi tevékenységét, de természetesen előfordul, hogy a reklámipar szereplői helytelenül járnak el. Rendkívül fontos számunkra, hogy értesüljünk arról, hogy milyen aggályai vannak azzal kapcsolatban, amit gyermeke a reklámokban lát és hall, így az Ön véleményét is beépíthetjük az eljárásaink során kialakítandó döntéseinkbe.

Akár egyetlen panasz is elegendő ahhoz, hogy valamely reklám kivizsgálására, és annak eredményeként akár az adott reklám módosítására vagy betiltásárára kerüljön sor. Mindenkor gondoskodunk arról, hogy panaszkezelési eljárásunk a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb legyen.

Bár nem minden benyújtott panasz vonja maga után a panaszos által kifogásolt reklám betiltását, valamennyi panaszt gondosan megvizsgálunk, és a panaszos által felvetett kérdésre válaszolunk, adott esetben kifejtjük, hogy a szabályok alapján a panaszos felvetése ténylegesen miért nem probléma.

Amennyiben valamely reklámot problémásnak ítélünk meg, akkor az adott reklámot fel kell függeszteni vagy módosítani kell.

Létrehoztuk a „Szülők Szava” honlapot, amely összefoglalja a reklámszabályozás gyermekek védelmét szolgáló előírásait, és a vizsgálatok, a reklámok megítélésének fő szempontjait. Ha olyan TV műsort, filmet, magazint, reklámot, videó játékot vagy újságot látott, amelyről úgy véli, hogy gyermekek számára nem megfelelő, akkor a akár a jelen, akár a „Szülők Szava” oldalon keresztül közvetlen választ kaphat arra, hogy mit tegyen az adott helyzetben.